Nowa odsłona serwisu Gwizdek.pl
27.10.2012 09:00
49.1
49.2
49.3
49.4
Art. 49 Mierzący czas gry: obowiązki
Mierzący czas gry powinien zostać wyposażony w zegar czasu gry i stoper, a jego obowiązki to:
- Pomiar czasu gry, przerw na żądanie i przerw meczu.
- Powiadamianie automatycznym, donośnym sygnałem o zakończeniu czasu gry każdej części meczu.
- Użycie wszelkich możliwych środków, aby natychmiast zawiadomić sędziów, jeżeli jego sygnał nie zadziała albo nie jest słyszalny.
- Zawiadamianie drużyn i sędziów, że pozostały trzy (3) minuty do rozpoczęcia trzeciej (3) kwarty.
49.2
Mierzący czas gry powinien mierzyć czas gry w następujący sposób:
- Włączyć zegar czasu gry, kiedy:
- Podczas rzutu sędziowskiego piłka zostaje legalnie dotknięta przez zawodnika skaczącego.
- Po niecelnym ostatnim lub jedynym rzucie wolnym, piłka pozostaje żywa i dotyka lub zostaje dotknięta przez zawodnika na boisku.
- Podczas wprowadzania piłka dotyka lub zostaje legalnie dotknięta przez zawodnika na boisku.
- Zatrzymać zegar czasu gry, kiedy:
- Upływa czas gry części meczu.
- Sędzia daje sygnał gwizdkiem, gdy piłka jest żywa.
- Zostaje uzyskany kosz z gry przeciwko drużynie, która poprosiła o przerwę na żądanie.
- Zostaje uzyskany kosz z gry w ostatnich dwóch (2) minutach czwartej kwarty lub ostatnich dwóch (2) minutach każdej dogrywki.
- Zabrzmi sygnał 24 sekund, kiedy drużyna jest w posiadaniu piłki.
49.3
Mierzący czas gry powinien mierzyć czas przerwy na żądanie w następujący sposób:
- Włączyć urządzenie do pomiaru tego czasu natychmiast, gdy sędzia zagwiżdże i zasygnalizuje przerwę na żądanie.
- Uruchomić sygnał dźwiękowy, kiedy upływa pięćdziesiąt (50) sekund przerwy na żądanie.
- Uruchomić sygnał dźwiękowy, kiedy upływa czas przerwy na żądanie.
49.4
Mierzący czas gry powinien mierzyć czas przerwy meczu w następujący sposób:
- Włączyć urządzenie do pomiaru tego czasu natychmiast, gdy skończy się część meczu poprzedzająca przerwę.
- Uruchomić sygnał dźwiękowy na trzy (3) minuty oraz jedną minutę i trzydzieści sekund (1:30) przed rozpoczęciem pierwszej (1) i trzeciej (3) kwarty.
- Uruchomić sygnał dźwiękowy na trzydzieści (30) sekund przed rozpoczęciem drugiej (2) i czwartej (4) kwarty oraz każdej dogrywki.
- Uruchomić sygnał dźwiękowy i równocześnie zatrzymać pomiar czasu natychmiast, gdy przerwa meczu kończy się.